Lexnova Expertkommentarer

Sveriges främsta juridiska experter analyserar de viktigaste nyheterna inom ditt rättsområde.

Influencer marketing och marknadsrätten

Influencer marketing är inte längre någon fluga utan en svensk och internationell miljardindustri. Som många andra moderna samhälleliga utvecklingar har det dock inte alltid varit självklart hur denna nya marknadsföringsform ska fungera under gällande lagar. I två uppmärksammade domar har PMÖD nu klargjort många frågor om hur de marknadsrättsliga kraven ska tillämpas vid näringsidkares marknadsföring i sociala medier med hjälp av influencers. Hans Eriksson och Josefine Lindén ger sin analys.

Hans  Eriksson
Advokat och Partner, Westerberg & Partners
Josefine Lindén
Biträdande jurist, Westerberg & Partners

Vill du få tillgång till denna Expertkommentar?

När du köper denna Expertkommentar får du tillgång till den i sex månader. Välj ditt betalsätt, kortbetalning eller mot faktura. Vid kortbetalning får du direkt åtkomst till materialet.

2990kr

ex. moms

FAKTURAKÖP

Få tillgång till alla expertkommentarer inom immaterialrätt

Med Lexnova Expertkommentarer är du alltid uppdaterad på de viktigaste nyheterna inom ditt rättsområde.