Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

JO kritisk till långsam domstolshandläggning – men det yttersta ansvaret är politiskt

Justitieombudsmannen, JO, är kritisk till den långsamma handläggningen vid Förvaltningsrätten i Uppsala, som tagit 15 månader på sig att avgöra ett ärende om ledsagarservice. Även om läget förbättrats finns det alltjämt problem med dröjsmål och JO skickar en passning till riksdag och regering när det gäller ansvaret för domstolens resurser.

JO kritisk till långsam domstolshandläggning – men det yttersta ansvaret är politiskt

En privatperson har vänt sig till Justitieombudsmannen, JO, och klagat på handläggningen i ett mål om ledsagarservice vid Förvaltningsrätten i Uppsala. Målet hade initierats i januari 2021 och när klagomålet kom in till JO i februari 2022 hade det fortfarande inte avgjorts. Domstolen hade i ett besked konstaterat att man ligger ”cirka ett år efter i handläggningstid”, enligt anmälaren.

JO riktar nu kritik mot förvaltningsrätten med anledning av långsam handläggning.

Ett mål som blir klart för avgörande får inte bli liggande någon längre tid. Regeringen har också som mål för 2022 att 75 procent av målen i förvaltningsrätt och kammarrätt, exklusive förturs- och migrationsmål, ska ta högst sex månader att avgöra i respektive instans.

Förvaltningsrätten i Uppsala har också i flera tidigare ärenden fått kritik av JO just vad avser långsam handläggning.

Det aktuella målet har inletts den 5 januari 2021 och markerats som klart för avgörande 4 juni samma år. Utifrån dagboksbladet tycks målet dock ha varit klart för avgörande redan i februari. Trots det avgjordes det inte förrän 12 april 2022, med en total handläggningstid på 15 månader.

Handläggningstiden har enligt JO här överskridit ”vad som varit rimligt och acceptabelt”. Förvaltningsrätten har hänvisat till stora målbalanser och domstolen har under en längre tid haft en ansträngd arbetssituation där man haft svårt att möta den ökade måltillströmningen. Man förtjänar trots detta kritik för den långsamma handläggningen, konstaterar JO.

Förvaltningsrätten har i sitt yttrande beskrivit ett balansläge som varit problematiskt under längre tid och där många mål blivit gamla. Måltillströmningen ska också ha ökat med 37 procent under åren 2016–2020.

Domstolen har samtidigt beskrivit vilka åtgärder som vidtagits och vilka som planeras för att komma till rätta med handläggningstiderna. Insatserna tycks ha fått viss positiv effekt, men det framgår att handläggningstiderna för socialförsäkringsmålen och skattemålet fortfarande är långa.

JO beskriver detta som ”bekymmersamt”, även om det förstås är positivt att domstolen arbetar aktivt för att avgöra de äldsta målen. Enligt domstolens prognos kommer situationen framöver att förbättras ytterligare. JO vill dock understryka vikten av att arbetet för att nå kortare handläggningstider och lägre målbalanser fortsätter – samt att kontinuerlig uppföljning görs.

Ansvaret för att domstolarna klarar sina uppgifter och kan uppfylla de grundlagsstadgade kraven ligger ytterst på riksdag och regering. JO lämnar därför beslutet till riksdagen, regeringen och Domstolsverket för kännedom.


Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

1568_2022.pdf

200 KB
Instans
Övriga instanser
Rättsområden
Socialförsäkring, Förvaltningsprocess, Förvaltningsrätt, Domare