Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Långa handläggningstider hos Skatteverket i arvsärenden – Chefs-JO kritisk

Redan vid tidpunkten för Skatteverkets remissvar var handläggningstiden i ärenden om registrering av bouppteckningar och utfärdade av europeiska arvsintyg oacceptabelt lång. Situationen har därefter förvärrats – vilket är anmärkningsvärt och oroväckande enligt Chefs-JO. Skatteverket kritiseras för detta.

I flera anmälningar till Justitieombudsmannen, JO, framfördes klagomål mot Skatteverket på grund av långsam handläggning av ärenden om registrering av bouppteckningar och utfärdande av europeiska arvsintyg.

Skatteverket har yttrat sig över anmälningarna och uppgett att den totala handläggningstiden består av dels den tid då ett ärende rent faktiskt handläggs, dels tiden fram till dess att en handläggare tilldelas ärendet. Det är framför allt den sistnämnda tiden – kötiden – som har varit lång, förklarade verket.

Under pandemin saknade handläggarna möjlighet att arbeta hemifrån eftersom handläggningen inte var digitaliserad. Det förekom även stora personalbortfall, och handläggare lånades under en kort tid ut till en annan myndighet. Till följd av detta, och på grund av ökande balanser och tidigare rekryteringsstopp har verksamheterna ännu inte hunnit arbeta ikapp de balanser som byggts upp.

Före pandemin var kötiden för registrering av en bouppteckning cirka 4 veckor, vilket förlängdes till som längst 13 veckor under pandemin. I dagsläget är kötiden cirka 9 veckor. Avsikten är att förkorta kötiderna till 6 till 8 veckor före årets slut. Vad gäller europeiska arvsintyg är kötiden 18 veckor, men förhoppningsvis kan tiden förkortas till 13 till 15 veckor före årets slut. Myndigheten vidgår och beklagar att kötiderna har varit alltför långa.

Chefs-JO väljer nu att rikta kritik mot Skatteverket.

Hur pass snabbt förvaltningsärenden bör handläggas går inte att säga på ett generellt plan, utan påverkas av en rad faktorer. Vissa ärendetyper har dock betydelse för enskilda och bör av den anledningen prioriteras särskilt.

Registrering av bouppteckningar är ett sådant ärende, eftersom en sådan registrering som regel krävs för att de efterlevande ska kunna disponera över den avlidnes tillgångar. Chefs-JO har förståelse för att pandemin ledde till längre handläggningstider. Dessa omständigheter kan dock inte anses förmildrande i mars 2023.

Syftet med europeiska arvsintyg är enligt arvsförordningen att arvsärenden med gränsöverskridande verkan inom unionen ska kunna avgöras på ett snabbt, smidigt och effektivt sätt. Det anges i förordningen att ett sådant intyg ska utfärdas utan dröjsmål när ansökan är komplett.

Sammantaget anser Chefs-JO att Skatteverkets handläggningstider för registrering av bouppteckningar och utfärdande av europeiska arvsintyg är oacceptabelt långa. Och för detta ska verket kritiseras.

Avslutningsvis framhålls att situationen har förvärrats sedan remissvaret. På myndighetens webbplats anges nu att kötiden för bouppteckningar är cirka 13 veckor, alltså en ökning med nästan 50 procent jämfört med vad som angavs i remissvaret. Samma negativa trend finns beträffande de europeiska arvsintygen, som numera uppgår till 20 veckor.

”Mot bakgrund av dessa uppgifter och då kötiden för bouppteckningsärenden har ökat med nästan 50 procent mellan mars och november 2023, torde orsakerna till de långa handläggningstiderna främst vara andra än övergående sådana som ett resultat av pandemin”, skriver Chefs-JO. I stället verkar det främst handla om att det är svårt att rekrytera och behålla personal.

Det är anmärkningsvärt och oroväckande att utvecklingen går åt fel håll.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

120-2023, 122-2023.pdf

200 KB
Instans
Övriga instanser
Rättsområden
Övrig skatterätt, Fri rörlighet, Förvaltningsrätt, Bodelning, Arv, gåva och testamente, Deklaration och förfarande, Övrig europeisk rätt, Tillstånd och tillsyn