En 50-årig musiklärare åtalades vid Göteborgs tingsrätt för att ha tagit ett kraftigt tag om en tioårig elevs underarmar under en lektion.
Mannen erkände att han hade tagit tag om pojkens överarmar men uppgav att han saknade uppsåt att skada eller misshandla honom. För övrigt hade agerandet varit tillåtet med hänsyn till tillsynsplikten enligt skollagen, menade han.
Det var utrett att pojken hade stökat under den aktuella musiklektionen, vilket hade gjort 50-åringen alltmer frustrerad. Eftersom pojken inte lyssnade på lärarens tillsägelser hade han tagit med ut från klassrummet och placerats på en stol. Där hade läraren hållit pojken i ett kraftigt tag om armarna samtidigt som han talade honom till rätta.
Tingsrätten påpekade inledningsvis att ordningsstörningar i skolan i första hand ska lösas på andra sätt än genom fysiska ingripanden, exempelvis genom tillsägelser.
Det är emellertid ofrånkomligt att det kan uppkomma situationer när det är nödvändigt att ingripa fysiskt, skriver rätten. Ett sådant ingripande måste dock vara proportionerligt och inom ramen för tillsynsplikten. Bedömningen ska göras objektivt och beakta vilka åtgärder läraren har uppfattat som nödvändiga och möjliga inom ramen för den aktuella situationen. (se ”Soffan i rasthallen” T 4238–19).
Mot bakgrund av detta ansåg tingsrätten att musikläraren agerat i syfte att komma till rätta med pojkens ordningsstörande beteende. Eftersom tillsägelser inte hade fungerat hade mannen haft rätt att ta greppet om pojkens armar på det sätt som skedde. 50-åringen frikändes därför från misshandelsåtalet.
Både tingsfiskalen och en nämndeman var dock skiljaktiga och ansåg det bevisat mannen med likgiltighetsuppsåt misshandlat pojken. Eftersom misshandel aldrig kan vara tillåtet inom ramen för en lärares tillsynsplikt skulle han därför dömas.
Hovrätten för Västra Sverige instämmer nu i minoritetens uppfattning och fäller läraren till ansvar.
Domstolen anser visserligen att det varit befogat av 50-åringen att ta tag om pojkens armar och leda ut honom ur klassrummet, efter att denne hade struntat i tillsägelser. Greppet som läraren höll pojken i utanför klassrummet var emellertid sådant att pojken började gråta, fick rodnad samt smärta som höll i sig till dagen efter.
Läraren gick i och med detta över gränsen som för vad som var befogat i den aktuella situationen.
Mannen döms slutligen för ringa misshandel till 60 dagsböter om 220 kronor. Han ska även utge 5 000 kronor plus ränta i kränkningsersättning till pojken.