Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Otillåten direktupphandling när Sahlgrenska köpte laboratorieanalystjänster

Sahlgrenska universitetssjukhuset har under 2021 direktupphandlat laboratorieanalystjänster från Lunds universitet för cirka åtta miljoner kronor i strid med upphandlingslagstiftningen. Det anser Konkurrensverket, som nu yrkar att Västra Götalandsregionen ska betala 620 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Otillåten direktupphandling när Sahlgrenska köpte laboratorieanalystjänster

Verksamheten för klinisk genetik och genomik på Sahlgrenska universitetssjukhuset är en del av Västra Götalandsregionen. Verksamheten ansvarar för genetikfrågor inom hela regionens organisation och mottar prover för analys av genetiska sjukdomar. Analyserna görs antingen på eget laboratorium eller skickas vidare till en utomstående leverantör.

Under perioden 2019–2021 anlitade regionen över 30 olika leverantörer för laboratorieanalystjänster. Samtliga avtal ingicks genom direktupphandling.

Konkurrensverket beslutade sig för att granska regionens inköp av sådana analystjänster från Lunds universitet under 2021.

Det saknas skriftliga avtal eller dokumenterade inköp från universitetet. Av en fakturasammanställning som avser universitetet framgår dock att inköp har gjorts för strax under åtta miljoner kronor under 2021.

Enligt 19 kap. 8 § lagen om offentlig upphandling, LOU, ska den upphandlande myndighetens direktupphandlingar av samma slag läggas samman vid beräkningen av värdet.

Regionen har invänt att de beställda analystjänsterna avser flera olika diagnosgrupper och analysmetoder varför värdet av tjänsterna inte bör läggas samman vid beräkningen av upphandlingens värde.

I denna del konstaterar Konkurrensverket att samtliga avtal om laboratorieanalystjänster under 2021 avser kliniskgenetiska analyser. Gemensamt för inköpen från universitetet är vidare att de avser analyser av mutationer på vissa gener för att analysera vissa ärftliga cancersjukdomar. Dessutom har samtliga analyser genomförts med samma metod.

Med hänsyn till detta anser Konkurrensverket att samtliga beställda analystjänster ska beaktas, vilket alltså ger ett värde om knappt åtta miljoner kronor.

Vid tiden för avtalet var tillämpligt tröskelvärde och direktupphandlingsgräns cirka 7,7 miljoner kronor respektive cirka 2,2 miljoner kronor. Eftersom upphandlingens värde överstiger båda dessa bedömer Konkurrensverket att upphandlingen skulle ha skett genom ett annonserat förfarande. Regionen har inte åberopat något undantag från annonseringsskyldigheten och det är därför fråga om en otillåten direktupphandling.

Regionen ska därför betala en upphandlingsskadeavgift. Avgiften får inte överstiga tio procent av upphandlingens värde, varför den som högst får uppgå till cirka 800 000 kronor i det aktuella fallet.

Det saknas förmildrande omständigheter. Att regionen sedan åtminstone 2019 har genomfört otillåtna direktupphandlingar av de aktuella analystjänsterna bör i viss mån ses som en försvårande omständighet.

Vid en sammantagen bedömning anser Konkurrensverket att sanktionsavgiften bör bestämmas till 620 000 kronor. Verket vänder sig därför till förvaltningsrätten och yrkar att regionen ska betala det beloppet.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

728-2022.pdf

500 KB
Instans
Övriga instanser
Rättsområden
Fri rörlighet, Hälso- och sjukvårdsrätt, Offentlig upphandling, Offentlig ekonomi