Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Fönstermontör får ut avtal för att bevisa sin oskuld

En beställare av fönstermontering tvingas efter ett editionsbeslut i tingsrätten lämna ut kopior av samtliga handlingar i det eller de avtal som ingåtts mellan honom och det företag som svarat för installationen av aktuella fönsterpartier plus kopior av fakturor och kontoutdrag.

Fönstermontör får ut avtal för att bevisa sin oskuld

En beställare av fönstermontering i ett hus i Tylösand i Halmstad har stämt sin hantverkare och begärt skadestånd för brister i arbetet. Hantverkaren svarade med att begära ut ett antal handlingar av beställaren.

Hantverkaren framhåller att det är ostridigt i målet att en annan entreprenör har monterat de aktuella fönsterpartierna. Monteringen har skett under sommaren 2018. En del av de fel som gjorts gällande har med fönsterpartiernas funktionssätt att göra, bland annat läckage av vatten, luftinsläpp och bristfällig tätning. Det är från bevissynpunkt av intresse att veta hur nämnda nstallation upphandlats och vad som således avtalats mellan fastighetsägaren och Innovativa Fönster Sverige AB. Med bevisningen avses, från hantverkarens sida, styrkas att annan entreprenör har haft ansvar för sådana åtgärder som kan ha orsakat eventuella fel.

Till stöd för yrkandet anför han sammanfattningsvis att det vid besök på plats kunnat noteras att beställaren i efterhand har monterat plastfilm på fönsterpartier i huset, i syfte att åtgärda påstådd brist på säkerhetsklassat glas vid leverans.

Beställaren svarar att de begärda underlagen saknar betydelse i bevishänseende. De levererade partierna är behäftade med fel hänförliga till produkterna, inte till montering. Det är korrekt att han som beställare tagit ut en hantverkare som monterat plastfilm på fönsterpartierna. Beställaren har i samband med hans reklamation av den 7 oktober 2018 varskott den nu aktuelle hantverkaren om att han skulle vidta tillfälliga åtgärder för att erhålla slutbesked och få tillåtelse att flytta in i bostaden. Montering av plastfilm är en tillfällig lösning och kan enligt sakkunnig inte anses ersätta ett säkerhetsglas sett till hållbarhet.

Enligt 38 kap. 2 § första stycket rättegångsbalken gäller som huvudregel att den som innehar en skriftlig handling som kan antas äga betydelse som bevis är skyldig att förete den. Enligt Halmstads tingsrätt är de av hantverkaren begärda handlingarna tillräckligt preciserade för att de ska kunna identifieras.

Tingsrättens prövning av handlingarnas bevisrelevans ska utgå från det bevistema hantverkaren angett. Det är editionssökandenas uppgift att argumentera för hur de begärda handlingarna kan antas ha bevisrelevans. Begärda handlingar ska enligt hantverkaren styrka att annan entreprenör har haft ansvar för sådana åtgärder som kan ha orsakat eventuella fel. Därtill ska begärda handlingar enligt hantverkaren motbevisa påstådd kostnad för annat åtgärdande och motbevisa påstående om bestående brist eller skada.

Tingsrätten bedömer att de av hantverkaren begärda handlingarna kan antas äga betydelse som bevis för angivet bevistema.

Tingsrätten förelägger beställaren att förete kopior av samtliga handlingar i det eller de avtal som ingåtts mellan honom och Innovativa Fönster Sverige AB som svarat för installationen av aktuella fönsterpartier, kopior av den eller de fakturor som Innovativa Fönster Sverige AB har utfärdat med anledning av nämnda arbete för beställaren samt kopia på kontoutdrag från bank utvisande betalning av ovanstående tjänster. Skriftliga eller elektroniska kopior av handlingarna ska ges in till tingsrätten inom två veckor från dagen för tingsrättens beslut.

Tingsrätten förelägger vidare beställaren att förete kopior av samtliga handlingar i det eller de avtal som ingåtts mellan honom och den entreprenör som svarat för installationen av plastfilm/skyddsfilm på fönster i huset, kopior av den eller de fakturor som denna entreprenör har utfärdat med anledning av detta arbete för beställaren samt kopia på kontoutdrag från bank utvisande betalning för dessa tjänster. Skriftliga eller elektroniska kopior av handlingarna ska ges in till tingsrätten inom två veckor från dagen för tingsrättens beslut.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

T2434-20.pdf

400 KB
Instans
Tingsrätterna
Rättsområden
Skadeståndsrätt, Avtalsrätt, Entreprenadrätt, Köprätt, Civilprocess