Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Brasserigruppens restauranger får behålla serveringstillstånden

Den så kallade Brasserigruppens restauranger, bland annat Prinsen, East och Villa Godthem i Stockholm, får behålla serveringstillstånden efter bifall i förvaltningsrätten. Restaurangerna har framgångsrikt motbevisat de flesta anmärkningar gällande ekonomisk olämplighet som har legat till grund för återkallelsebesluten.

Brasserigruppens restauranger får behålla serveringstillstånden

Tillståndsutskottet i Stockholms stad beslutade i juni 2022 att återkalla serveringstillstånden för bolagen bakom Stockholmsrestaurangerna Prinsen, East, Il Tempo, Pas d`Art, Kungsholmen och Pontonen, Villa Godthem, Zink och Il Ricordi. Dessa bolag ägs av Brasserigruppen AB, som i sin tur ägs av två män.

Som skäl för besluten angavs att restaurangbolagen, eller närståendebolag, och dess företrädare vid upprepade tillfällen hade brutit mot alkohollagens bestämmelser, underlåtit att följa associationsrättsliga regelverk samt underlåtit att fullgöra sina förpliktelser gentemot det allmänna.

Det blir nu en helomvändning i Förvaltningsrätten i Stockholm, som upphäver återkallelsebesluten.

Kommunen har bland annat menat att tillståndshavarna har varit skyldiga att anmäla ändrade ägarförhållanden i moderbolaget Brasserigruppen. I denna del har kommunen hänvisat till att 14 procent av de totala aktierna i moderbolaget överläts till ett bolag utanför koncernen i april 2020 samt att ett bolag inom koncernen återförvärvade aktierna i december året därpå.

Av 9 kap. 11 § andra stycket alkohollagen framgår att tillståndshavaren ska anmäla betydande ägarförändringar. Kammarrätten i Stockholm har i en dom från år 2012 bedömt att en överlåtelse om 16 procent av de totala aktierna i ett bolag inte har varit en betydande förändring. I målet beaktade kammarrätten att det inte skett någon egentlig förändring i det betydande inflytandet i bolaget.

I det aktuella fallet har det rört sig om en överlåtelse av 14 procent av de totala aktierna i moderbolaget. Av aktieboken framgår att någon förändring i majoritetsägarskapet inte skedde genom överlåtelserna. Med hänsyn till detta anses förändringen inte ha varit anmälningspliktig. Eftersom den efterföljande överlåtelsen har skett till samma personkrets som innan försäljningen ägde samtliga aktier är inte heller den överlåtelsen anmälningspliktig.

Kommunen har även gjort gällande att tillståndshavarna har varit skyldiga att anmäla ett lån som man fått från en olämplig finansiär – det skandalomsusade finansbolaget Allras tidigare vd, som har dömts till fängelse för ekobrott.

Av utredningen framgår dock, konstaterar förvaltningsrätten, att det var en av Brasserigruppens borgenärer som överlät den aktuella krediten till Allra-vd:n. Enligt domstolen finns det inte någon generell skyldighet för en tillståndshavare att anmäla krediter eller lån, under förutsättningen att långivarens intresse inte sträcker sig längre än själva kreditgivningen. Det har därför inte funnits någon anmälningsskyldighet.

Kommunen har även menat att det har förekommit ekonomisk misskötsamhet i Brasserigruppen. I den delen har man pekat på att bolaget har haft ett historiskt skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten, delvis avseende skulder till det allmänna.

Tillståndshavarna har anfört att påståendet om skulder till det allmänna är felaktigt samt att de övriga skulderna är så pass små att de över huvud taget inte ska beaktas. Dessa övriga skulder uppkom till följd av covid-19-pandemin men betalades kort efter att de registrerades hos Kronofogdemyndigheten. Att betalningen dröjde berodde på brister hos den redovisningsbyrå som anlitats. Ett antal vittnen som åberopats av tillståndshavarna bekräftade att skulderna berodde på covid -19-pandemin och redovisningsbyrån.

Förvaltningsrätten anser i likhet med tillståndshavarna att kommunen inte har bevisat att det har funnits några skulder till det allmänna. Övriga brister kan dock bolagen inte friskriva sig från genom att hänvisa till redovisningsbyråns arbete, vilket ska beaktas vid bedömningen av företrädarnas och ägarnas lämplighet.

En rad andra brister anfördes av kommunen. Sammantaget ansåg förvaltningsrätten att tillståndshavarna hade motbevisat de flesta anmärkningar rörande ekonomisk olämplighet som har legat till grund för ingripandet. Den enda del där kommunen har uppfyllt sin bevisbörda i, och som kan tillmätas någon betydelse i denna fråga, är de sena skatte- och avgiftsbetalningar i flera av tillståndshavarna.

Av förarbetena framgår att ett fåtal restförda skatteskulder, om det inte rör sig om betydande belopp, normalt inte bör diskvalificera från ett sökt tillstånd. Vidare framgår att det har betydelse hur skulden har uppkommit och om det finns en betalningsvilja.

Enligt förvaltningsrätten går det inte att bortse från att skatteskulderna verkar bottna i covid-19-pandemin och de restriktioner som följde av denna. ”Det finns enligt förvaltningsrättens mening mycket lite i utredningen som pekar på att det skulle handla om oseriöst företagande eller någon form av medveten ovilja att fullfölja sina åtaganden från bolagens sida”, skriver domstolen.

Återkallelsebesluten ska mot denna bakgrund upphävas. Bolaget som driver East meddelas dock en erinran för brister i ordning och nykterhet.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

12959-22 mfl.pdf

10 MB
Instans
Förvaltningsrätterna
Rättsområden
Kredit, finans- och bankrätt, Associationsrätt - aktiebolagsrätt, Insolvensrätt, Compliance - övrigt, Övrig skatterätt, Förvaltningsrätt, Kommunalrätt, Deklaration och förfarande, Ordning och säkerhet, Kultur, idrott och fritid, Tillstånd och tillsyn