Den 7 juni 2021 skulle det nya upphovsrättsdirektivet som EU antog 2019 vara implementerat i medlemsstaterna. Framför allt två bestämmelser i det nya direktivet har särskilt uppmärksammats, artikel 15 och 17 som rör en ny rättighet för tidningsutgivare respektive ett större ansvar för plattformstjänster på nätet.
Under detta seminarium tar Sanna Wolk upp vad som gäller efter införlivandet av DSM-direktivet. Du får en genomgång av de mest uppmärksammade direktiven och bestämmelser om förstärkt förhandlingsposition för upphovsmän gentemot motpart, bland annat upphovsmän kan begära skälig ersättning. Men även viktiga regler om bland annat datautvinning i forskning som har förts in i upphovsrätten.
Ur innehållet:
Tidningsutgivares nya rättighet
Plattformtjänsters ansvar
Datautvinning kopplad till artificiell intelligens (AI)
Vill du delta på detta webbinarie?
När du köper detta webbinarie får du tillgång till den kommande live-sändningen där du kan skicka in frågor till föreläsaren samt ladda ner eventuella dokument i förväg. Välj ditt betalsätt, kortbetalning eller mot faktura.
2990kr
ex. moms
1 Arbetsdag
Få tillgång till samtliga webbinarier
Skapa ett abonnemang för 2 990 kr/mån
Med Lexnova Talk har du obegränsad tillgång till våra juridiska webbinarier.
Delta på över 80 webbinarier live per år
Ställ dina frågor till Sveriges mest initierade föreläsare
Stort sökbart arkiv med över 150 webbinarier on-demand
Lång erfarenhet från svensk, europeisk och internationell immaterialrätt som expert, skiljedomare och akademiker. EU-expert i upphovsrätt för EU-kommissionen och European Union Intellectual Property Office (EUIPO), president för AIPPI Sweden samt ledamot av Tillsynsrådet vid Patent- och registreringsverket och Konkurrensverkets Forskningsråd.
Nyhetsbrev
Om kakor
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen, utveckla våra tjänster samt analysera användning och trafik.
Mer information
Om du klickar på "Godkänn alla" nedan kommer tjänsten Google Tag Manager laddas in. Via Google Tag Manager laddas sedan b.la. Google Analytics Universal Analytics, Google Analytics 4, Facebook Pixel och HotJar.