En A-traktor, en fordonskategori som förr var känd som EPA-traktor, är en personbil, lastbil eller buss som är ombyggd till en traktor. Den ursprungliga fordonstypens vanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri ska finnas kvar. Ombyggnaden ska göras så att den högsta hastighet som fordonet kan köras i är 30 kilometer i timmen.
Praxis har skiftat i domstolarna när det gäller om en förare till en A-traktor, som haft en alkoholkoncentration som överstiger gränsvärdet för grovt rattfylleri, ska dömas för vanligt rattfylleri eller grovt rattfylleri.
I det nu aktuella fallet stoppades en då 15-årig pojke en kväll i maj 2022 av polis i sin a-traktor, när han färdades på en mindre landsväg i Varbergs kommun. Fordonet hade enligt polis ”vinglat väldigt mycket” och varit inne på halva körfältet för mötande trafik.
15-åringen blåste rött i ett utandningsprov och fick därför följa med till polisstationen för provtagning. Ett analysbesked visade på 0,55 milligram alkohol per liter i utandningsluften, motsvarande 1,1 promille.
Pojken uppgav i Varbergs tingsrätt att han hade varit på fest och för första gången testat att dricka alkohol. Berusningen hade dock känts obehaglig och gjort pojken orolig och ledsen. Han hade försökt hitta någon som kunde köra hem, men det fanns ingen. Han hade inte heller vågat ringa sina föräldrar och erkänna att han druckit alkohol trots att han inte fick. I slutändan hade han därför bestämt sig för att köra de cirka fyra kilometrarna hem. Han hade också upplevt det som att han hade kontroll, även om det ”kanske var lite vingligt”.
För mopeder och mopedbilar har det i praxis ansetts behövas försvårande omständigheter hänförliga till andras trafiksäkerhet för att fälla för grovt rattfylleri, även vid alkoholkoncentration över 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Enligt tingsrätten var dock a-traktorn inte jämförbar med en mopedbil, bland annat på grund av skillnaden i vikt. Domstolen ansåg också vid en samlad bedömning att rattfylleribrottet skulle rubriceras som grovt – och pojken dömdes till 30 timmars ungdomstjänst.
Försvaret överklagade och yrkade på ansvar för rattfyllerigraden. A-traktorn får inte gå fortare än 30 kilometer i timmen och körningen har skett mitt i natten på en 40-väg med låg trafikintensitet, betonade man.
Hovrätten för Västra Sverige valde dock att fastställa tingsrättens domslut och döma för grovt rattfylleri.
Hovrätten konstaterade att A-traktorn i och för sig har en begränsad hastighet, men är samtidigt en helt annan typ av fordon jämfört med en moped. En fyrhjulig moped får till exempel som mest väga 425 kilo, medan viktbegränsning avseende a-traktor saknas. Detta illustrerades även av det faktum att pojkens a-traktor var en ombyggd personbil av märket Mercedes. Trafikfaran med ett sådant fordon var, även vid lägre hastigheter, snarare jämförbar med en personbil än med en moped, ansåg hovrätten. Rättspraxis för mopeder och mopedbilar var därför inte tillämplig
Också Högsta domstolen klargör nu att rattfylleri med en A-traktor i detta avseende ska bedömas på i princip samma sätt som rattfylleri med bil. Ett rattfylleribrott med A-traktor är regelmässigt att bedöma som grovt när förarens alkoholkoncentration överstiger gränsvärdena för grovt rattfylleri i trafikbrottslagen, såvida det inte rör sig om ett undantagsfall med förmildrande omständigheter.
Trots den låga hastigheten utgör rattfylleribrott med A-traktor typiskt sett en påtaglig risk i trafiken. Detta beror särskilt på det förhållandet att fordonet – i egenskap av en ombyggd bil – har en avsevärd storlek och tyngd. En olycka med en A-traktor kan därför få allvarliga skadeföljder, inte minst med tanke på den försämrade omdömesförmåga och reaktionsförmåga som onykterhet brukar ge.
Pojken hade i detta fall en alkoholkoncentration i sin utandningsluft om 0,55 milligram per liter. Alkoholkoncentrationen överskred alltså gränsvärdet för grovt rattfylleri i 4 a § trafikbrottslagen. Detta ska särskilt beaktas vid bedömningen av rattfylleribrottets allvar. Omständigheterna kan inte anses förmildrande. Pojken ska därför dömas för grovt rattfylleri.
Som tingsrätten och hovrätten funnit bör påföljden bestämmas till 30 timmars ungdomstjänst.