Under detta webbinarium behandlar Viktor Hård af Segerstad och Alice Grapp från AG Advokat vilka kontakter leverantörer och upphandlande myndigheter ska, bör och får ha, under och efter själva upphandlingsförfarandet. De diskuterar sekretessfrågor, ny rättspraxis och lagändringar på området.
Ur innehållet:
- Förfarandereglerna enligt upphandlingslagarna gäller enligt huvudregeln först när en upphandling har påbörjats.
- Det finns stora möjligheter till dialog, framför allt innan upphandlingen påbörjats genom t.ex. marknadsundersökningar, informationsmöten och RFI.
- Leverantörer måste numera ställa frågor under upphandlingsförfarandet för att åstadkomma tydliga upphandlingsdokument och ofta för att ens kunna nå framgång vid en överprövningsprocess (ny rättspraxis). Offentliga beställare måste besvara frågorna som ställs.
- Offentlighetsprincipen möjliggör för leverantörer att begära ut handlingar och anbud. Detta är viktigt både för att stärka leverantörers framtida anbud, för uppföljningen och kontrollen av upphandlingens genomförande samt för bedömningen av upphandlingens förenlighet med upphandlingsreglerna.
Målgrupp:
Webbinariet riktar sig till såväl privat som offentlig sektor. Innehållet passar dig som är leverantör till offentlig sektor, bolagsjurist, upphandlare eller kommunjurist.