Det var i juni 2022 som den nu 21-årige mannen blev ikappkörd och stoppad av polis i centrala Linköping. Mannen körde vid tillfället en Audi S5 och enligt polisen hade han medvetet varvat högljutt med motorn på ett sätt som kvalificerade som ”onödig och störande körning”.
21-åringen åtalades efter händelsen i Linköpings tingsrätt för brott mot trafikförordningen.
Under huvudförhandlingen i tingsrätten bekräftade han att motorn i sportbilen i och för sig låter högt, men invände samtidigt att fordonet varit kontrollbesiktigat och fullt lagligt att köra. Den aktuella dagen hade mannen kört genom centrala Linköping och vid ett tillfälle suttit i en bilkö vid ett rödljus och då stått stilla. När kön avtagit hade han fortsatt färden framåt men kort därpå stoppats av polis. Han kunde dock inte säga varför polisen stoppade honom och ansåg sig inte ha stört någon genom sin körning – eller att körningen varit onödig.
En polisman som vittnade vid huvudförhandlingen och som hållit på med trygghetsskapande arbete när 21-åringen körde förbi lämnade dock en annan version av händelseförloppet:
”Väl på plats såg han hur en sportbil åkte i höjd med varuhuset Åhléns. Han såg även hur bilen saktade ner och att föraren hälsade på en av hans kollegor för att sedan fortsätta köra framåt. Föraren varvade upp motorn så att bilen lät mycket högt. Bilen försvann sedan i hög fart, varpå två eller tre cyklister hoppade till och reagerade. Han kan inte närmare redogöra exakt för hur föraren varvade med motorn. Han tyckte dock att det lät högt, var onödigt och 'över gränsen'."
Polismannens syn på företeelsen i allmänhet redovisades även den i tingsrättens dom:
”Han upplever att det numera blivit allt vanligare att vissa bilförare tycker det är coolt att framföra sina fordon på ett störande och onödigt sätt. Han anser även att bilförare med avsikt skapar onödigt ljud i syfte att få en reaktion från allmänheten.”
Tingsrätten ansåg inte att det fanns anledning att ifrågasätta polisvittnets uppgifter. Det var därmed utrett att 21-åringen i samband med körningen hade varvat med motorn och skapat ett högt motorljud. För att kvalificera som brott mot trafikförordningen krävdes dock att körningen varit onödig och störande på det sätt som avses i 4 kap. 8 § trafikförordningen.
Det hade handlat om ett händelseförlopp där det höga ljudet förekommit under relativt kort tid – och det hade inte påståtts att körsättet på något annat sätt skulle ha varit onormalt störande. Den aktuella körningen kunde därför inte anses störande på ett sätt som kvalificerade för straffansvar och åtalet ogillades.
Göta hovrätt gör dock en annan bedömning när man nu bifaller åtalet för brott mot trafikförordningen.
Enligt hovrätten framgår det av polismannens vittnesmål att 21-åringen ”gjort ett kraftigt gaspådrag som föranlett mycket högt ljud som inte varit ofrånkomligt med hänsyn till fordonskonstruktionen och att detta skett i ett område med bostadsbebyggelse”. Mannen har i och med detta åtminstone genom oaktsamhet gjort sig skyldig till brott mot trafikförordningen och döms därför nu till 1 000 kronor i böter.
Hovrätten är dock inte enig i sin bedömning. En tillförordnad hovrättsassessor delar majoritetens bedömning kring vad som är bevisat och att mannen alltså varvat motorn så att det låtit mycket högt. ”Måhända har [mannens] varvning härigenom orsakat buller, men är inte att bedöma som störande och onödig körning”, skriver domaren. Åtalet borde därför ha ogillats.