Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Stabiliseringsåtgärder godkänns – stor risk för skred

Trafikverket beviljas tillstånd att genomföra stabilitetsförbättrande åtgärder inom ett Natura 2000-område i Partille på grund av den stora risken för skred. Mark- och miljööverdomstolen väljer dock att förtydliga underinstansens beslutade villkor så att kompensationsåtgärderna ska vara genomförda innan stabiliseringsarbetet påbörjas.

Stabiliseringsåtgärder godkänns – stor risk för skred

Trafikverket ansökte hos mark- och miljödomstolen i Vänersborg om tillstånd enligt miljöbalken, MB, att utföra stabilitetsförbättrande åtgärder inom delvis ett Natura 2000-område i Partille kommun. Syftet med åtgärderna var bland annat att säkra E:20, Göteborgsvägen och anslutande gång- och cykelvägar från ras.

Rätten ansåg att Trafikverket hade visat att stabiliteten i området var låg och risken för skred stor. Ett skred skulle påverka flera samhällsviktiga funktioner, exempelvis E:20 som är en viktig länk till och från Göteborg, och riskera människors liv och hälsa. Det bedömdes därför som ytterst angeläget att vidta åtgärderna.

Rätten ansåg även att de ansökta åtgärderna inte kommer att medföra otillåten påverkan på de livsmiljöer och arter som avses skyddas i Natura 2000-områden och tillstånd kunde därför ges enligt 7 kap. 28 b § MB. Eftersom den ansökta verksamheten fyller ett angeläget intresse och är samhällsekonomiskt tillåtligt var den även tillåtlig enligt 11 kap. 6 § samma balk.

Trafikverkets ansökan godkändes därför och förenades med ett antal villkor som i stort överensstämde med de som myndigheten åtagit sig. 

Avgörandet överklagades till Mark- och miljööverdomstolen, som instämmer i underinstansens bedömning. Den framhåller att risken för ett större skred någon gång inom de närmaste 50 åren är stor och kan, förutom ett medföra allvarliga konsekvenser för infrastrukturen och människors hälsa, även inverka negativt på miljön i Säveån. Stabiliteten i området måste alltså förbättras.

Det bedöms inte finnas några alternativa lösningar och åtgärderna måste genomföras av tvingande orsaker som har ett väsentligt allmänt intresse. Tillstånd ska därför ges till verksamheten i enlighet med 7 kap. 28 a § MB.

Vad gäller kompensationsåtgärder hade regeringen angivit ett antal sådana som stämmer överens med de villkor som Länsstyrelsen i Västra Götalands län föreslagit och som Trafikverket inte invänt mot. Rätten anser att dessa framstår som väl avvägda och gör endast ett tillägg för att förtydliga att kompensationsåtgärderna ska vara genomförda innan arbetet med de stabilitetsförbättrande åtgärderna påbörjas.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

M 11476-17.PDF

3 MB
Instans
Mark- och miljööverdomstolen
Rättsområden
Tillståndsfrågor, Naturskydd