Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Aktivera autopilot utesluter inte ansvar för vårdslöshet i trafik

Att aktivera autopiloten på en bil innebär inte att förarens ansvar inskränks. Föraren måste alltid vara beredd att överta styrningen och tillse att fordonet håller tillräckligt avstånd till andra fordon. En förare som friats i tingsrätten anses av hovrätten ha gjort ett medvetet risktagande som innebär vårdslöshet i trafik.

En 27-årig man åtalades för bland annat vårdslöshet i trafik då han, enligt åtalet, i Tumba kört in i framförvarande fordon och orsakat trafikolyckan och skador på en EPA-traktor genom

att ta en medveten risk eller på annat sätt allvarligt brista i den uppmärksamhet och försiktighet som med hänsyn till omständigheterna krävts för att minska riskerna för en trafikolycka.

Södertörns tingsrätt konstaterade att mannen, som var påverkad av narkotika under körningen, uppgett att han aktiverat bilens autopilot och att han inte vet varför fordonen kolliderade. Det hade inte åberopats någon utredning från åklagarens sida om vilket avstånd som fordonen haft till varandra innan kollisionen, vilken hastighet fordonen färdats i eller annan utredning som visar varför kollisionen inträffade.

Klart är, enligt tingsrätten, att 27-åringen inte hållit ett sådant avstånd till framförvarande bil att han kunnat undvika att fordonen sammanstötte.

Det finns dock ingenting som visar på vilket sätt 27-åringen skulle ha brustit i sin uppmärksamhet, än mindre ett påstående om vad han skulle ha gjort eller inte gjort för att undvika att olyckan inträffade. Det kan därför inte anses bevisat att han gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande under körningen eller att han på något annat sätt väsentligt brustit i sin uppmärksamhet.

27-åringen skulle därför inte dömas för vårdslöshet i trafik. Han dömdes också för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, olovlig körning, grovt brott, och rattfylleri.

Endast skadeståndsfrågan var uppe till prövning i hovrätten då Aimo Solution begärde ersättning på grund av skador på bilen och att mannen gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Svea hovrätt gör i vårdslöshetsfrågan en annan bedömning än tingsrätten. Med hänsyn till att 27-åringen enligt egen uppgift inte hann bromsa innan fordonen kolliderade har avståndet dock, som tingsrätten funnit, varit otillräckligt. Det förhållandet att han haft bilens autopilot aktiverad innebär inte att hans ansvar som förare på något sätt inskränkts. Det åligger enligt hovrätten en förare som har autopiloten aktiverad att alltid vara beredd att överta styrningen och tillse att fordonet håller tillräckligt avstånd till andra fordon.

Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att 27-åringen, redan genom att ha haft bilens autopilot aktiverad samtidigt som han hållit ett otillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att hinna bromsa, gjort ett medvetet risktagande och i väsentligt mån brustit i sin uppmärksamhet. Han har därtill erkänt att han under körningen var påverkad av narkotika. Sammantaget anser hovrätten att mannen brustit i varsamhet och omsorg i sådan grad att han gjort sig skyldig till brottet vårdslöshet i trafik.

Därmed ska han betala 213 464 kronor i skadestånd till Aimo Solution.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

T 1349-24M.pdf

4 MB
Instans
Hovrätterna
Rättsområden
Skadeståndsrätt, Trafikbrott, Trafik och fordon