Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Thorenskolor förlorar tillstånd – allvarliga och omfattande brister

Skolinspektionen har återkallat godkännandet för Thoren Business School Solna samt för el- och energiprogrammet vid Thoren Innovation School Malmö 2. Gällande Solna är det första gången bestämmelsen om ingripande vid upprepade brister tillämpas, och avseende Malmö har delbeslut varit nödvändigt att fatta – i stället för att invänta att hela utredningen blir klar.

Skolinspektionen har beslutat att återkalla tillståndet för Thoren Business School Solna samt för el- och energiprogrammet vid Thoren Innovation School Malmö 2. Beslut innebär att Thorengruppen AB inte får driva skolan i Solna, respektive el- och energiprogrammet i Malmö, vidare.

När det gäller Business School i Solna konstaterar Skolinspektionen att huvudmannen visserligen har vidtagit förelagda åtgärder enligt ett tidigare beslut, från september 2022, och att påtalade brister har rättats till. Därmed saknas skäl att ansöka om utdömande av vitet. Däremot har nu nya allvarliga brister konstaterats – genom att elever inte får ledning, stimulans och stöd av lärare i undervisningen i matematik. Detta beror på att lärarresursen inte är tillräcklig, att elevgrupperna är för stora och att undervisningstiden i några kurser inte är tillräcklig. Lärarna har inte förutsättningar att ge eleverna det stöd som de behöver, vilket lett till att väldigt många inte klarar studierna i ämnet och får underkända betyg. Eftersom det i vissa fall är fråga om kurser som är obligatoriska riskerar ett stort antal elever att inte ta gymnasieexamen.

Det föreligger även allvarliga brister gällande bestämmelser om särskilt stöd – trots att många elever befaras vara i behov av särskilt stöd, är det väldigt få som får detta utrett. Även i denna del är otillräckliga resurser en orsak.

De nya brister som konstaterats försvårar allvarligt förutsättningarna för eleverna att nå målen för utbildningen. Arbete med stöd och särskilt stöd är centralt för elevernas lärande och en förutsättning för att alla elever ska få möjlighet att uppfylla utbildningens mål. Mot bakgrund av bristernas karaktär och omfattning, samt att det är fråga om upprepade brister vid skolenheten, bedömer Skolinspektionen att de utgör ett allvarligt missförhållande.

Sedan den 1 juli 2022 gäller enligt 26 kap. 15 § skollagen att Skolinspektionen får återkalla ett godkännande, trots att ett föreläggande har följts, om det ändå finns ett allvarligt missförhållande i verksamheten och huvudmannen redan före föreläggandet har visat bristande förmåga och vilja att fullgöra sina skyldigheter som huvudman för verksamheten. Denna bestämmelse tillämpar Skolinspektionen för första gången, när man nu beslutar att återkalla tillståndet för skolan.

När det gäller Innovation School i Malmö är bristerna omfattande, och inom områden som är centrala för det aktuella yrkesprogrammet. Det har därför varit nödvändigt att fatta ett delbeslut och inte avvakta utredningen för hela skolans verksamhet. Skolinspektionen har funnit att de brister som påtalats tidigare, i ett vitesföreläggande från februari 2023, i stora delar kvarstår. Det gäller bland annat att elever på programmet inte fått sin garanterade undervisningstid och att den så kallade apl, eller arbetsplatsförlagt lärande, (apl) har ett undermåligt innehåll - trots att den är central för utbildningen på yrkesprogram, men den apl som genomförs och sammantaget får eleverna inte de yrkeskunskaper som utbildningen ska ge.

Uppföljningen av övriga påtalade brister pågår, och i den delen kommer ett separat beslut att fattas.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

Business School Solna

800 KB

Innovation School Malmö

800 KB
Instans
Övriga instanser
Rättsområden
Skola och utbildning, Förvaltningsrätt, Tillstånd och tillsyn