Nyhetsbyrån Siren har av Malmö tingsrätt begärt utlämnande av samtliga förundersökningsprotokoll som kommit in till tingsrätten i samband med åtal under veckorna 1-3 där det förekommer vissa närmare angivna brottsmisstankar, varav 58 olika rubriceringar specificerats.
Av begäran och av tidigare kontakt med tingsrätten har framkommit att Siren framställt motsvarande begäran till samtliga tingsrätter i Sverige och att sådana begäranden framgent kommer att göras varje vecka såvitt avser föregående veckas inkomna förundersökningsprotokoll. Siren har anfört att den har utgivningsbevis.
Begäran har varit av sådan omfattning att den aktualiserat en prövning enligt 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400, OSL) vilket har krävt vissa kontroller (jfr 2 kap. 18 § tryckfrihetsförordningen och Justitieombudsmannens beslut 2013-08-28, dnr 4171-2011). Vid registerkontroll har, enligt tingsrätten, framkommit att Panoptes Sweden AB står som tillståndshavare för utgivningsbevis beträffande Siren men också beinformed.se, actapublica.se och allmanhandling.se. Tingsrätten har gett Siren tillfälle att yttra sig beträffande om ett utlämnande är förenligt med OSL och dataskyddsregelverket. Tingsrätten har även översiktligt kontrollerat vad som görs tillgängligt på tillståndshavarens webbplatser.
Domstolens lagman Johan Kvart uppger i sitt administrativa beslut att den svenska lagstiftningen undantar dataskyddsförordningens tillämpning för verksamheter med utgivningsbevis oavsett verksamhetens ändamål. Det görs alltså ingen avvägning i det enskilda fallet mellan å ena sidan intresset för skydd av personuppgifter och å andra sidan informations- och yttrandefriheten.
Databaser med utgivningsbevis samlar i dag in och publicerar en synnerligen stor mängd personuppgifter. Inga av de skyddsåtgärder som finns i dataskyddsförordningen eller det svenska regelverket beträffande myndigheter blir tillämpliga på dem. Beträffande lagöverträdelser innebär det bland annat att det saknas regler för gallring, sökbegränsningar, åtkomstkontroll, begränsningar av spridningen, rätt till rättelse av felaktiga uppgifter m.m.
I praktiken innebär detta att varje person som döms eller frikänns för ett brott av svensk domstol kan förvänta sig att uppgiften om lagöverträdelsen, jämte eventuellt andra känsliga uppgifter som domen innehåller, sprids till ett stort antal databaser. Trots gallringsbestämmelser för när uppgifterna inte längre ska vara åtkomliga ibland annat belastningsregistret eller i tingsrätternas verksamhetsstöd, måste personen utgå från att uppgifterna för alltid kommer att finnas åtkomliga för allmänheten.
Tingsrättens slutsats beträffande rättsläget är att det i nuläget, med hänsyn till EU-domstolens praxis, i varje tillämpningssituation måste göras en avvägning mellan integritetsskyddsintresset som kommer till uttryck i dataskyddsförordningen och EU-stadgans artikel 8, och de i Sverige grundlagsfästa rättigheterna. I vissa situationer kan dataskyddsförordningens regler medföra att domstolen får sätta svensk rätt åt sidan. Detta måste givetvis göras med största försiktighet.
Den publicering som görs av Siren, förefaller utifrån Sirens beskrivning och informationen på webbplatsen, med god marginal vara journalistisk. Detsamma gäller publiceringen på allmanhandling.se. Såvitt gäller publiceringarna på actapublica.se och beinformed.se finns det dock ett flertal omständigheter som måste beaktas.
Enligt Siren kommer de begärda förundersökningsprotokollen inrättas i databasen Acta Publica där det redan finns bland annat domar och andra allmänna handlingar. Acta Publica riktar sig enligt hemsidan till betalande företag och myndigheter. På Acta Publica finns förutom det nämnda även publicerat annat material såsom rapporter, som i och för sig kan sägas ha journalistiskt innehåll.
På beinformed.se, som enligt hemsidan är en del av Acta Publica, marknadsförs tjänsten som en ren bakgrundskontroll för den som ska anställa, ingå affärsrelation eller kontrollera om dennes kontakter är hederliga. Det går att på webbplatsen söka på namn, stad eller person-nummer. På webbsidan anges att arkivet består av hundratusentals brottmålsdokument, att domar hämtas från Acta Publica och att tjänsten har en fördel mot polisens belastningsregistersutdrag eftersom polisens utdrag gallras efter fem år.
Hantering av förundersökningsprotokoll innefattar enligt tingsrätten behandling av personuppgifter, bland annat beträffande lagöverträdelser som innefattar brott. Sådan behandling får enligt artikel 10 i dataskydds-förordningen endast göras under kontroll av myndighet eller då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fast-ställts. Det kan i sammanhanget nämnas att övriga publiceringar på actapublica.se och beinformed.se synes motsvara ett fullständigt register över fällande domar i brottmål och att sådana, enligt bestämmelsen, endast får föras under kontroll av myndighet.
Ordningen med grundlagsskydd för enskilda som beviljas utgivningsbevis innebär dock att verksamheter även helt utan journalistiskt ändamål kan åtnjuta grundlagsskydd. 1 kap. 7 § första stycket dataskyddslagen innebär som nämnts att de helt undantas föreskrifterna ibland annat dataskyddsförordningen.
Av Sirens uppgifter står klart att ett utlämnande kommer medföra att förundersökningsprotokoll tillförs Acta Publicas databas. De kommer således bli tillgängliga på actapublica.se och eventuellt beinformed.se. Behandlingen är enligt tingsrätten sådan som avses i artikel 10 i dataskyddsförordningen. Behandlingen har förvisso stöd i nationell rätt men lagstiftningen har inte fastställt lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter. Det kan alltså antas att uppgifterna efter ett utlämnande kommer att behandlas i strid med dataskyddsförordningen i dess ursprungliga lydelse (21 kap. 7 § OSL). Detsamma skulle i och för sig också kunna anföras beträffande utlämnande av domar i brottmål men till skillnad från förundersökningsprotokoll har sådana domar åtminstone genomgått noggranna överväganden av vad för personuppgifter som ska ingå.
Att helt undanta Siren från dataskyddsförordningens bestämmelser i enlighet 1 kap. 7 § första stycket dataskyddslagen skulle enligt tingsrätten strida mot EU-rättens krav på en sammanjämkning mellan yttrandefrihet, handlingsoffentlighet och skyddet för personuppgifter. Detta får i vart fall anses gälla förundersökningsprotokoll som innehåller en särskilt stor mängd integritetskränkande uppgifter om misstänkta men även andra aktörer. Det finns en risk för att de registrerade skulle drabbas av en betydande kränkning om deras personuppgifter görs tillgängliga i sådana databaser med en personuppgiftsanknuten struktur. Dataskyddsförordningen ska därför tillämpas trots bestämmelsen i 1 kap. 7 § första stycket dataskyddslagen.
Dataskyddsförordningen medger i artikel 85.2 undantag för verksamhet som har journalistiska ändamål vilket Sverige också har infört i 1 kap. 7 § andra stycket OSL. Även om Siren bedriver journalistisk verksamhet är behandlingen av personuppgifter såvitt avser bakgrundskontroller på actapublica.se och beinformed.se inte journalistisk. Det gäller även med en vid tolkning av begreppet journalistik. Att viss del av verksamheten har journalistiska ändamål medför inte att 1 kap. 7 § andra stycket OSL kan tillämpas på verksamheten i sin helhet (jfr Kammarrättens i Stockholms dom den 22 juni 2023 i mål nr 1128-23).
Till följd av tingsrättens bedömning ovan gäller sekretess enligt 21 kap. 7 § OSL för personuppgifterna i de begärda handlingarna.